בשנים האחרונות הציבו רשויות החוק עשרות מצלמות מהירוּת בכל כבישי ישראל.
מבחינה טכנית שונות לחלוטין המצלמות היום מהמצלמות שהוצבו בעבר. בעבר נעשה צילום המכוניות שעברו את המהירות המותרת בשיטה מיושנת ופיתוח התמונות לקח זמן רב. למעשה, עד שבעל הרכב היה מקבל את המעטפה "הנכספת" לביתו, היו עוברים לעיתים שבועות רבים וארוכים.
לא כך היום – המצלמות היום דיגיטליות ופיתוח התמונות מתבצע באופן אוטומטי. משלחו הדו"ח לכתובת בעל הרכב שביצע את העבירה, בצירוף עם התמונות, נעשה תוך מספר ימים. בדרך זו מתועדים ונשלחים אלפי דו"חות מהירוּת מדי שבוע. הנהגים העבריינים מקבלים קנסות גבוהים או, במידה שמהירות נסיעתם חרגה הרבה מעל המותר, הם מקבלים הזמנה לדין בבתי המשפט לתעבורה.
דרכים לביטול דו"חות תעבורה
מטרתה העיקרית של משטרת ישראל במתן דו"חות התעבורה היא הרתעה ושמירת הסדר בכבישי ישראל.
מרבית הדו"חות השכיחים שניתנים לנהגים מתמקדים בעיקר בעבירות מהירות, אך גם בעבירות כגון: אי מתן זכות קדימה, חניה אסורה, דיבור במכשיר הטלפון הנייד בזמן נהיגה ואי חגירת חגורת בטיחות.
עובדה אשר לא תמיד ידועה היא שכאשר מדובר בדו"ח שבגינו ניתן קנס כספי בלבד ולא ניתנת הזמנה לדין לבית המשפט, אזי קיימות מספר דרכים לבטל את הקנסות הללו, זאת במידה ומתקיימים מספר תנאים, כמפורט להלן:
א. היעדר היסטוריית עבירות תנועה – נהג ללא עבר של עבירות יהיה זכאי במרבית המקרים להקלות ולכן לעיתים קרובות, ייתכן ואף ייקבע השוטר בשטח או בית המשפט כי הוא אינו חייב לשלם את הקנס.
ב. בדיקת ראיות – לעיתים, בעת מתן הדו"ח הראיות והעובדות בשטח הן פגומות או בלתי כשרות, כגון: תמרור שלא הוצב כחוק או פגם בכתיבת הדו"ח ע"י השוטר. ציון עובדות אלו מהווה בהחלט חלק מכריע בבקשה לביטול הקנס.
ג. פיקוח נפש – עבירות תנועה אשר בוצעו במקרה של מצבים הנובעים מתוך פיקוח נפש מזכות גם הן את הנהגים בהקלות, כאשר כמובן עלינו לבחון כל מקרה לגופו.
ד. צורך חירום ונסיבות אישיות – סעיף זה דומה לסעיף פיקוח נפש לעיל, בהבדל ברור: נסיעה לפגישה חשובה בענייני עבודה אינה נחשבת לפיקוח נפש, אולם היא בהחלט עונה על הקריטריון של נסיבות אישיות, ולעיתים ציון אותן נסיבות אישיות יכול לסייע בבקשה לביטול הקנס.
אופן הגשת בקשה לביטול דו"ח תנועה
חובתי להבהיר כי עצם כתיבת בקשה לרשויות בחוק הנה במרבית הפעמים חד פעמית ובלתי ניתנת לתיקון, זאת כאשר העלאת העובדות בבקשה יירשמו ויתועדו ע"י המשטרה וישמשו בעת הצורך כיריעה מפורטת להודאת הנהג לכל דבר, זאת במקרה שלבסוף יגיע בירור הדו"ח לפתחו של בית המשפט. לכן מוטב יהיה להתייעץ עם עו"ד הבקי בחוק על מנת למכסם את סיכויי הבקשה לביטול.
הבקשה אמורה לכלול, בין היתר, את תגובת הנהג, כאשר במסגרת זכויותיו הוא צריך גם לבדוק כי התגובה אכן נרשמה כהלכה בדו"ח עצמו.
תשלום קנס הינו הודאה בעבירת תנועה
רבים אינם מודעים לעובדה כי תשלום הקנס משמש כעובדה גמורה וכהודאה בעבירה ולא יהיה ניתן יהיה להגיש בקשה להישפט בפני בית המשפט לתעבורה.
אם הנהג מבקש להגיש בקשה להישפט בפני בית משפט לתעבורה, אזי יש להגיש את הבקשה תוך 90 יום מתאריך המצאת הודעת הקנס.
יש לציין כי עצם הגשת הבקשה משהה את רישום ההרשעה בגין ביצוע העבירה וכן את רישום נקודות הרישוי בגין אותה עבירת תנועה, הכול עד למועד המשפט.
בנוסף לאמור לעיל, יש אפשרות נוספת – ניתן להגיש בקשה לביטול הקנס או להמרתו באזהרה. את הבקשה הנ"ל יש להגיש תוך 30 יום.
האם קנסות תעבורה מביאים לצמצום תאונות דרכים ?
אין כל ספק כי ציות לחוקי התעבורה אמור בראש ובראשונה למנוע תאונות דרכים בכבישי ישראל. עובדה זו חשובה מאין כמוה. גם כאשר קיימת אפשרות של ביטול קנס בגין עבירת תנועה, היא לא תבוא במקום נהיגה בטוחה וזהירה.
למרות האמור לעיל, קיים ויכוח ארוך שנים על ידי גורמים שונים הטוענים, מחד גיסא, כי החמרת רמת הענישה ואפילו העלאה נוספת של הקנסות הגבוהים יביאו לצמצום בכמות תאונות הדרכים ובעבירות התנועה, ומאידך גיסא, יש שיטענו כי דווקא הקנסות הגבוהים אינם הפתרון הראוי, אלא שחינוך לתרבות נהיגה נכונה והטמעתה הם התשובות הטובות ביותר לצמצום תאונות הדרכים, במקביל לשיפור משמעותי ברמת תשתיות הכבישים בארץ.
עו"ד עופר הבר, מתמחה במשפט הפלילי ודיני התעבורה, עומד לרשותכם בכל נושא ובכל עת, הנכם מוזמנים לפנות למשרדנו, על מנת שנוכל לסייע לכם במידת הצורך.
אין במאמר זה משום ייעוץ משפטי והאמור בו אינו מהווה תחליף לכך וכי כל הסתמכות על המידע הנ"ל, הינו באחריות הקורא בלבד.
יובהר, כי כל זכויות היוצרים במאמר זה, הינן של עו"ד עופר הבר וכי אין להעתיק או לעשות בו כל שימוש ללא הסכמתו.
עו"ד עופר הבר, עורך דין לדיני תעבורה ומשפט פלילי בחיפה והצפון לשירותכם.