כל נהג במדינת ישראל, מגיע בעת נהיגתו לצומת דרכים, כאשר בדרך כלל חציית צומת כזה או אחר במהלך השנים, הופך להיות דבר מובן מאליו. אולם למרות כך נשאלות שאלות מהותיות בעת הגיענו לצומת דרכים בזמן הנהיגה כגון:
למי ניתנת בכלל זכות הקדימה? או למשל, האם ניתן "לקחת" בכוח את הכניסה לצומת אם אין ברירה?
על כל אלו אנסה להאיר, על קצה המזלג כמובן ,להלן.
פירוש המילה "צומת"
- מפגש של כבישים או דרכים.
- מפגש שבו נוצר קשר בין שני דברים שונים.
- צומת חיים – שלב או מפנה בחיים שבו יש להכריע החלטות מהותיות לגבי המשך הדרך.
כעת לאחר שקראנו את הפירושים לעיל, ניתן להבין ממשמעות המילה "צומת" איך כל נהג בעצם מקבל עשרותהחלטות בשברירי שנייה בזמן הנהיגה, ובפרט בהגיעו לצומת סואן, צומת שבו הוא צריך לקבל החלטה שבד"כ נראיתכה פשוטה ורגילה בחיינו, אולם נסיבות חריגות עלולות להביאכם עם התמודדות מול כתב אישום חמור בבתיהמשפט.
צומת דרכים וכללי מתן זכות הכניסה אליו
צומת הוא כאמור, מקום מפגש של שני כבישים ומעלה, כאשר כל עוד התנועה זורמת בשני נתיבים נפרדים ללאהפרעה, אזי גם החיכוך בין רכבי הנהגים מועט.
הבעיה מתחילה במקומות שבהם משתלבים לאותו כביש צמתים נוספים ונהגים נוספים, המנסים להשתלב לאותה תנועת רכבים. כך נוצר גם מקור לפוטנציאל של סיכונים רבים בכביש, בעיקר בגלל תפקידו של צומת הדרכים, המפרכביכול את "סדר הדברים, כאשר שאיפת מתכנני התנועה בכבישים, היא לצמצם מבחינת הזמנים, עד כמה שאפשר, את השהייה ואת ההשתלבות של הרכבים השונים באותם צמתים.
תפקידם של חוקי התעבורה בהתייחס לנהיגה בצומת דרכים, הנם לקבוע כללים שיסדירו את אופן הכניסה לצומת, עלמנת למנוע אי בהירות וחשש לקונפליקט אפשרי בין הנהגים.
מה אומרים חוקי התעבורה ?
החוק אינו משתמע לשתי פנים: הכניסה אליו תתבצע, רק אם ניתן לעבור בו ללא הפרעה וללא עיכוב מיותר.
כפי שכבר נכתב לעיל, ברור לכולנו – אם במודע ואם בתת מודע, כי כל כניסה לצומת מחייבת איסוף מידע רבמכיוונים שונים ובזמן קצר. זו מיומנות לא פשוטה המצריכה ניסיון בעיבוד המידע ובקבלת ההחלטה הנכונה, עובדהמוגמרת היא שככל שוותק הנהיגה גדל, כך גם הפעולות כנהג הופכות בדרך כלל להיות יותר ויותר שגרתיות.
צמתים עיקריים במדינת ישראל, הינם בעצם צמתי דרכים המביאים עמם מה שנקרא "ריבוי קונפליקטים" כלומר,התנועה בצומת מורכבת, תוך שהיא מזמנת ויוצרת לנהגים קונפליקטים שונים תוך כדי תנועה, מכיוונים שונים, כאשר נהג שמעוניין להשתלב בכביש הראשי צריך להתמודד עם מספר החלטות בו זמנית, שעה שהכול מלווה בלחץהזמן שבו רובנו חשים.
לעיתים קרובות, גם טור המכוניות הארוך הנושף בעורפנו עלול לפגוע בשיקול דעתנו ובקבלת ההחלטות בעת כניסה לצומת וניסיון ההשתלבות בו.
איך עלינו לנהוג בהגיענו לצומת דרכים ?
מן האמור לעיל עולה כי צומת הוא מקום המחייב רמת ריכוז וקשב גבוהים, בשל מורכבות התנועה המצריכה איסוףמידע רב וכל זאת בזמן קצר למדי.
על מנת שנצליח להגיע להחלטה נבונה ושקולה כיצד לעבור את הצומת בבטחה, עלינו להיות שיטתיים ומהיריהחלטה.
מעבר בצומת צריך להיעשות בצורה מושכלת, תוך בחינה מתמדת ועדכון רציף של תמונת המצב. כל זאת על בסיס הרציונל העומד על כללי זכות הקדימה בצומת שנועד לאפשר לכלי הרכב לפנות אותו ולצאת משטח הקונפליקטבמהירות הרבה ביותר.
יחד עם זאת, מתכנני התנועה בכביש נעזרים באמצעים שונים, כגון תמרורים, רמזורים או הסדרי תנועה הנדסיים כמוכיכרות, על מנת להסדיר באופן נחרץ למי שייכת זכות הקדימה במקום, תוך הקצאת זרם התנועה באופן מחזורי, עלפי החוק והתקנות.
במקרה של צומת ללא רמזורים או הסדרי תנועה אחרים שיסדירו את זרם התנועה במקום, אזי הנהגים אמוריםלהתנהג רק על פי כלל אחד: לתת זכות קדימה לנהגים החולפים בדרכם !
מתן זכות קדימה
חייבים אנו לזכור , כי זכות קדימה היא זכות שמקבלים –לא לוקחים!
ההגדרה בחוק למתן זכות קדימה מלמדת בראש ובראשונה על הצורך בוויתור על הראשוניות לעבור, ויתור שמטרתו למנוע במציאות תנועה בו-זמנית של שני רכבים בדרך.
מתן זכות קדימה היא לא רק מתן היכולת לחצות את הצומת, אלא חובתו של הנהג החוצה את הצומת שלא לגרוםלשינוי במהירות ובכיוון אצל הנהג האחר.
מתן זכות קדימה כשמוצב תמרור עצור
בצומת בו מוצב, תמרור עצור, תפקידו של קו העצירה הוא לאפשר לנהג לעמוד במקום שאינו מסכן את עצמו או אתהאחרים ולבחון את יכולתו להמשיך ולנסוע באופן בטוח.
בצומת שמוצב בו תמרור עצור קיימות שתי אפשרויות:
- כאשר קיים קו עצירה – חייבים לעצור לפניו.אם נהג מגיע עם רכבו עד קו העצירה אך אינו יכול לראות את המשךהדרך, עליו לגלוש עד קו הצומת למקום שמאפשר שדה ראייה רחב יותר ורק אז לקבל החלטה על המשך הנסיעה.
- כאשר לא קיים קו עצירה – על הנהג לעצור בקו הצומת, במקום המאפשר לו לראות את התנועה ולהחליט כיצדלנהוג.
במרבית המקרים, גם בעת ציות של הנהג לתמרור העצור, לעיתים אפיונו של הצומת ועומס התנועה מאלץ לעיתיםאת הנהגים לבצע השתלבות עם הכביש העיקרי, בצורה חפוזה ולא בטוחה. כך יוצא, כפועל יוצא מכך, שברובהמקרים יתרחשו תאונות "חזית – צד", כלומר, מצב שבו הרכב המנסה להשתלב בכביש הראשי פוגע עם חלקוהקדמי בצדו של הרכב שנסע בכביש העיקרי או שניסה לפנות בציר חותך של הרכב הפוגע.
עו"ד עופר הבר, מתמחה בדיני התעבורה, עומד לרשותכם בכל נושא ובכל עת, הנכם מוזמנים לפנות למשרדנו, על מנת שנוכל לסייע לכם במידת הצורך.
אין במאמר זה משום ייעוץ משפטי והאמור בו אינו מהווה תחליף לכך וכי כל הסתמכות על המידע הנ"ל, הינו באחריות הקורא בלבד.
יובהר, כי כל זכויות היוצרים במאמר זה, הינן של עו"ד עופר הבר וכי אין להעתיק או לעשות בו כל שימוש ללא הסכמתו.
עו"ד עופר הבר, עורך דין לדיני תעבורה ומשפט פלילי בחיפה והצפון לשירותכם.